Virtaa päivään oikealla ravinnolla

7.2.2017

Kirjoitin aiemmin liikunnasta ja tuon kirjoituksen lopussa mainitsin monipuolisen ravinnon. Avaan seuraavaksi hieman tätä ravinto-käsitettä.
Jokapäiväinen ravinto vaikuttaa suoraan terveyteen, vireyteen ja suorituskykyyn. Terveellinen ravinto ehkäisee sairastua moniin sairauksiin. Säännöllinen ateriointi pitää verensokerin tasaisena, jolloin meille ei tule väsymystä kesken päivän, vaan se antaa meille ”virtaa” koko päiväksi.

”Energiajuomat ovat yleistyneet liikaa, ja itse pidän tätä erittäin huonona asiana”

Kun syöt säännöllisesti ja terveellisesti, et tarvitse energiajuomia, etkä välttämättä kahviakaan. Energiajuomat sisältävät monien lisäaineiden lisäksi puhdasta sokeria useita sokeripaloja. Jos sokeria saa liikaa, maksa valmistaa siitä rasvahappoja, jotka elimistö varastoi rasvana. Energiajuoman sijaan kannattaa syödä hedelmä ja kourallinen esimerkiksi cashewpähkinöitä.

Joka aterialla on hyvä olla proteiinia. Välipala voi koostua raejuustosta, maitorahkasta tai vaikkapa munakkaasta. Lounaalla ja päivällisellä proteiininlähde voi olla kana, kala tai liha.
Päivittäisessä ruokavaliossa tulee olla myös vihanneksia, kasviksia, marjoja, pehmeitä rasvoja ja tärkeimpänä kuituja. Erittäin hyvä kuidunlähde on kaurapuuro.
Pehmeän rasvan lähteitä ovat oliiviöljy, lesitiinirae, pähkinät, avokado, kalaöljy-kapselit ja myös kananmunankeltuainen. Rasvojen käytössä kannattaa pitää luontainen tasapaino, eli älä käytä vain yhtä, vaan useampaa rasvanlähdettä ruokavaliossasi.
Hiilihydraatista muutama sana. Syö hiilihydraattia: riisiä, perunaa, makaronia kohtuudella. Vältä suuria annoksia.

Itse aloitan aamuni kaurapuurolla, jossa on mansikoita, mustikoita ja raejuustoa. Näin saan päivän kuitu- ja marja-annoksen. Välipalaksi syön maitorahkaa, banaania ja cashewpähkinöitä. Lounaalla täytän puolet lautasestani salaatilla ja kasviksilla. En ole syönyt vaaleaa leipää, enkä ole käyttänyt margariinia pitkään aikaan, koska haluan välttää valkoisia viljatuotteita ja ottaa rasvat hyvistä lähteistä eli oliiviöljystä, pähkinöistä ja kananmunista. Syön itse 5-6 kertaa päivässä ja tunnen, että minulla on energiaa koko päivän ajaksi. Juon myös vettä noin kaksi litraa päivässä.

Vinkkejä ravintoon: Syö säännöllisesti. Syö proteiinia joka aterialla. Vältä sokeripitoisia tuotteita. Ennakoi, eli osta huomisen välipala etukäteen.

petteri-grzemba

Petteri Grzemba

7.2.2017

Avainsanat:

ateriaenergiajuomahiilihydraattiravintoterveystyöhyvinvointi

Kumppaneitamme
Helpdesk
0201 42 42 42

Helsinki

Vanha Talvitie 11 C 00580 Helsinki Katso kartta! 0201 424 200
Luethan rekisteriselosteemme ja tiedot evästeiden käytöstämme