Tarvitsemmeko enää toimistoja?

11.4.2017

Yhteisöllisyys on ihmisen olemassaololle ja toiminnalle välttämätöntä. Tunne yhtenäisyydestä pitää yhteiskunnat koossa ja toimii samalla suhteiden peruskivenä. Voiko nykyaikainen yhteisöllisyys kuitenkin johtaa vallankumoukseen toimistotilojen käytössä?

”Yhteisöllisyys mielletään helposti oman lähisukulaisten tai naapureiden yhteiseksi käsitteeksi”

Yhteisön muodostavat kuitenkin myös työverkosto ja asiakkaat sekä siihen liittyvät välilliset kontaktit, joita hallitaan eri tavoin. Käsite on siis monimuotoisempi.

Itse lähestyn yhteisöllisyyttä omien verkostojeni kautta, jotka ovat jo osin sekoittuneet vapaa-ajan ja työn osalta. Tähän vaikuttaa nykyään myös LinkedInin ja Twitterin rakentama yhteisöllisyys ja sen aktiivisuus vuorokauden aikaan katsomatta.
Tämän ovat mahdollistaneet työtäni tukevat erilaiset viestintäratkaisut ja työkalut, joiden avulla saan ilokseni tehdä työni paikasta riippumatta. Samalla saan myös rytmitettyä päivän minulle sopivaksi tapaamisten ja palaverien keskellä.

”Verkkojen kehittyminen on mahdollistanut uudenlaisen tavan tehdä työtä sekä ylläpitää omaa yhteisöä”

Digitalistit ovat todenneet, että älykkäät tietoverkot rakentavat avoimemman maailman ajatuksille, ideoille, viestinnälle ja vaikuttamiselle huolimatta siitä, mitä yritysten johtajat siitä itse ajattelevat. On totta, että ideointi, kohtaaminen sekä asiointi, on yhä helpompaa ja luontevampaa verkossa. Kaiken tämän keskellä herääkin kysymys; tarvitsemmeko enää toimistoja tai toimitiloja?
Kysymys on relevantti. Itse kuitenkin uskon, että toimistotiloja tarvitaan. Niiden käyttöä tulisi sen sijaan muuttaa. Tiloja tulisi hyödyntää entistä enemmän yritysten yhteisinä kohtaamispaikkoina. Näin ne mahdollistaisivat muun muassa ideoiden jalostamisen ja suomalaisen osaamisen kehittymisen yhteisöjen sisällä.

Ymmärrettäviä pelkotiloja löytyy edelleen tähän liittyvistä muutoksista ja niiden käsittely vie varmasti aikaa. Oma neuvoni on se, että tutustuu yrityksiin, jotka ovat jo tämän ottaneet käyttöön ja kuuntelee kokemuksia.
Pienemmät yritykset ovat jo aloittaneet ja löytävät sieltä uusia ajatuksia sekä kohtaamisia, jotka varmasti edes auttavat verkostoitumista sekä omien ajatusten jalostumista uusien palveluiden kehittämisessä. Toimii varmasti soveltuvin osin kaikkiin yrityksiin ja yhteisöihin.
Odotankin mielenkiinnolla, millaisia uusia olomuotoja ja sisältöjä yhteisöissä edelleen kehittyy. Välineet ja mahdollisuus löytyvät, tarvitaan vain rohkeus.

Miten sinä kehität omaa yhteisöllisyyttä?

Timo Sarpalinna

Timo Sarpalinna

11.4.2017

Avainsanat:

luottamusmutkaton työtoimistoyhteisöllisyys

Kumppaneitamme
Helpdesk
0201 42 42 42

Helsinki

Vanha Talvitie 11 C 00580 Helsinki Katso kartta! 0201 424 200
Luethan rekisteriselosteemme ja tiedot evästeiden käytöstämme