Oletko työpaikkasi multitasKing- vai joku muu supersankari?  

14.9.2017

Työ koostuu monesta tekijästä ja muuttujasta, jotka vauhdittavat ja ehkä jopa sotkevat arkea. Nykypäivänä työssä muuttujia on enemmän ja jo pelkästään liikenne voi sotkea sen totaalisesti.

Itse ajelin alkuviikon aamuna ajoissa töihin ja olin valmistautunut kohtaamaan aamun palaverissa mahdollisen kumppanin, jonka agenda oli kiinnostava kasvun kannalta. Tekstiviesti muutti suunnitelmat, ja tapaaminen siirtyi.
Tartuin puhelimeen ja hoidin muut asiat ajomatkan aikana kätevästi auton handsfreen avulla. Mutta kuinka ollakaan, sain lisäaikaa hoitaa asiani, koska järkyttävä ruuhka venytti matkaa lähes tuplasti. Ei edes harmittanut – ainakaan kovin paljon. Sain extra-aikaa puhelintyöskentelyyn ja sovin monta asiaa matkan aikana. Ihana teknologia.

Jos nämä muuttujat olisivat olleet etukäteen tiedossa, olisin siirtänyt lähtöäni ja säästänyt polttoainetta sekä luontoa. Tai no, auto onneksi sammuu automaattisesti ja käynnistyy kun taas pitää mennä. Ihana teknologia. Mutta silti, ylimääräinen istuminen ei ole hyväksi, vaikka hyvät penkit ovatkin.

Pääsin kuin pääsinkin toimistolle vihdoin ja arki jatkui erilaisten keskusteluiden ja palaverien siivittämänä. Osa hoitui Skypellä, osa puhelimella ja sisäiset sekä sovitut kohtaamiset fyysisesti. Taas autoon päivän päätteeksi ja puhelin laulaa.

”Koska nykyajan teknologia mahdollistaa ja antaa työantajalle mahdollisuuden tähän, saattavat päivät venyä huomaamatta”

Miten johtaa itseään ja miten esimies johtaa? Ei aina ole helppoa, mutta onnistuu, kun jokaisen roolit ovat selkeät ja työnkuva ei vaihdu lennosta tai ole muuten epämääräinen.
Sovittu rooli takaa sen, että esim. myyjä keskittyy omaan hommaan, eikä hänelle kasata paineita kaiken maailman lisätehtävillä, jotka sotkevat arkea. Hetkellisesti varmaan onnistuu, mutta pidemmällä aikavälillä alkaa varsinainen työpino kasvaa ja hommat jäävät hoitamatta. Ei toimi ja sitten ihmetellään, kun homma sakkaa ja tilivelvollinen koittaa tilittää tekemättömiä töitään esimiehelle, joka siirtää samaa sontaa omalle esimiehelleen. Paskakierre on valmis.

”Ja kaikki tämä vain siitä syystä, että kuvitellaan olevan ”multitasKing” tai jokin muu superkalsarityyppi”

Siksi on hyvä seurata omaa, kollegan tai alaisen kuormaa ja puuttua siihen ainakin niin, että ei lisätä enää kuormaa ylimääräisillä ja pahimmillaan roolin vastaisilla tehtävillä. Tulos tai teho ei parane kasaa kasvattamalla, vaan sopivasti koko ajan työkuormaa purkamalla, luomatta mahdottomuuden tunnetta tekemiseen. Siksi roolit ovat tärkeitä. Joka tehtävässä.
Teknologia auttaa myös tässä, ja aikatauluttaminen on helppoa itselle ja verkostolle. Keskity omaan hommaan ensin ja auta sitten muita.

Esimiehen tehtävä on auttaa tässä ja myös huomioida se arjessa yhdessä tiimiläisen ja/tai kollegan kanssa.
Työtä voi rytmittää päivän mukaan ja se on parasta mitä teknologia voi tarjota nykyään ilman, että täytyy raahautua muuttujien pelossa toimistolle vain myöhästyäkseen täysin omasta tai riippumattomasta syystä.

Ihana teknologia.

Timo Sarpalinna

Timo Sarpalinna

14.9.2017

Avainsanat:

ajankäyttöetätyöjohtaminenjoustava työmutkaton työmyyntityöntekijä

Kumppaneitamme
Helpdesk
0201 42 42 42

Helsinki

Vanha Talvitie 11 C 00580 Helsinki Katso kartta! 0201 424 200