Minä ja arki myynnissä

6.9.2016

Kesä oli ja meni. Paluu arkeen on tapahtunut ja syksy tekee tuloaan. Näkyykö mennyt kesä kalenterissa? Onko tarpeeksi sovittuja kohtaamisia? Jos vastasit kyllä, olet hoitanut asian hyvin keväällä, jos taas kalenterisi on tyhjä, on edessäsi pitkä syksy.
Olen monesti miettinyt myyntityöni kipupisteitä ja sitä miten saada lisää asiakkuuksia yritykselle.

Mielestäni täytän kaikki ominaisuudet, joita hyvällä myyjällä on:
– osaan kuunnella
– olen sitkeä
– olen aktiivinen
– uskallan ehdottaa kauppaa
– asenteeni on kunnossa

”Vai täytänkö sittenkään kaikkia ominaisuuksia?”

Ajankäytön hallinta!

Aloittaessani B2B-uraani vuosituhannen vaihteessa, olin töissä isolla operaattorilla, jossa tavoite oli soittaa 18 puhelua / päivä. Aivan, 18 puhelua riitti tuohon aikaan tehdä tarvittavat tavoitteet.  Nyt tuo aika ja puheluiden määrä on vain kaunis muisto menneisyydestä.
Mielestäni tämä on tärkeää siksi, että jokainen joka on tekemisissä uusasiakashankinnan kanssa, tiedostaa ja tietää, että uusien tapaamisten saaminen on tänä päivänä haasteellista toimintaa. Ongelmaksi on tullut jo useamman vuoden ajan saada päättäjiä puhelimeen. Pahimmillaan joutuu soittamaan kymmeniä puheluja, jotta saa edes yhden päättäjän kiinni.
Maailma on muuttunut.

Myyjälle, joka sopii aktiivisesti tapaamisia ja jonka onnistuminen on keskivertoa tasoa nykypäivänä, tämä tarkoittaa noin 43 soittoa, mistä kumuloituu yksi tapaaminen. Melko kallista touhua niin myyjälle kuin yrityksellekin. Viisi uutta tapaamista viikossa tarkoittaa noin 200 soittoa, mikä pahimmillaan tarkoittaa siis noin kahta työpäivää!
Ulkoistimme tämän toiminnon kumppanille ja tulokset ovat olleet todella hyviä. Ja miksi ne ovat olleet hyviä? Koska keskityin huolellisesti prospektointiin.
Olen ollut nykyisessä työpaikassani seitsemän vuotta ja väitän, että tiedän, millaisia asiakkaita haluan tavata. Tämän kun pidin mielessäni soittolistoja tehdessä, olivat lähtökohdat hyvät. Nyt minulla on mahdollisuus keskittää tämä ”paripäivänen” viikossa koulutuksiin, parempiin muistioihin, itseni kehittämiseen, tehdä parempia soittolistoja ja työni on suunnitelmallisempaa.

Koska myyntityö muuttuvassa maailmassa on jatkuvaa itsensä kehittämistä, jää tähän muutos-/kehitystyöhön enemmän aikaa. Jopa CRM on ollut ajan tasalla.

Niin kivaa, kun meillä toimistolla onkin, ei siellä oleminen tuo lompakkooni pennin jeniä.
Muutimme työskentelymme paikasta ja ajasta riippumattomaksi ja tämä on mahdollistanut sen, että minun ei tarvitse tulla toimistolle joka päivä, vaan pystyn suunnittelemaan oman kalenterityöviikkoni oman mieleni mukaan. Olen sitä mieltä, että tämä on tehnyt omasta toiminnastani paljon tehokkaampaa. Esimerkiksi, kun minulla on kolme tapaamista Helsingin keskustassa päivän aikana, minun on turha tulla tapaamisten välissä toimistolle. Voin yhtä hyvin tehdä töitä kahvilassa Helsingin keskustassa, jossakin rauhallisessa nurkassa. Tällöin olen säästänyt jo pelkästään matkoissa yhden tunnin.

Ja niin kiva kuin tämä some on tänä päivänä, niin uskon vakaasti siihen, että some on hyvä renki, mutta huono isäntä. Tällä tarkoitan sitä, että en väheksy sosiaalisen median voimaa, mutta uskon vakaasti siihen, että vielä tänä päivänä myyntityö on edelleen vuorovaikuttamista päättäjiin, jossa ihminen puhuu ihmiselle kasvotusten.

”Omassa myyntityössäni uskon puhtaaseen matematiikkaan; mitä enemmän on tapaamisia ja kohtaamisia, sitä enemmän on myyntimahdollisuuksia ja sitä enemmän on kauppaa.”

Ja mitä tulee vielä tuohon ylimääräiseen pari päiväiseen per viikko, niin teen kyllä edelleen itse myös kylmäsoittoja, niin nyt ja tulevaisuudessa.

 

Jussi

Jussi Grönholm

Myyntipäällikkö


Lue myös


Avainsanat:

asiakashankintab2bbookkausetätyökommunikointikuuntelukylmäsoittoluottamusmyyjämyyntitoimistotyöväline

Kumppaneitamme
Helpdesk
0201 42 42 42

Helsinki

Vanha Talvitie 11 C 00580 Helsinki Katso kartta! 0201 424 200
Luethan rekisteriselosteemme ja tiedot evästeiden käytöstämme