Kuinka työskentelen tehokkaasti kotona?

20.9.2016

Työntekijöillämme on mahdollisuus valita työskentely sijainti sen mukaan, mikä on milloinkin kätevintä ja tehokkainta. Tämä tuo luonnollisesti joustavuutta ja työviihtyvyyttä arkeemme. Aina työskentely esimerkiksi kotona ei kuitenkaan suju kuten odotettu.

Kerron, kuinka itse rakennan etäpäivästäni tehokkaan.

Monen etäpäivä menee pilalle heti aamurutiineissa. Ajattelin aluksi, kuinka hienoa on herätä kello kahdeksan ja alkaa tekemään töitä sängystä. Muutaman päivän jälkeen huomasin kuitenkin, että olen jo lounasaikaan tukkoinen ja väsynyt.

Työmatka on useille päivän starttaava asia, joten yksi kokeilemisen arvoinen vinkki on käyttää tämä aika etäpäivänä ulkoiluun. Nykyään herätyskelloni soi joka päivä klo 4.45. Ulkoilutan kahta koiraani Haikkoon upeissa maisemissa. Seuraavaksi nautin aamupalaksi marjasmoothieta ja kahvia. Tehokas työpäivä alkaa siis kaikilla muilla asioilla, paitsi töillä. Kello ei ole kuitenkaan vielä edes kuutta, joten aikaa töille riittää.

”Paras tapa aloittaa työt, on käydä läpi, mitä yrityksessä ja tiimissä tapahtuu”

Delve näyttää heti mitä tiimini työstää ja mihin olen jäänyt edellisenä päivänä. Yammer kertoo yrityksessä käytävät keskustelut ja kuulumiset laidasta laitaan. Sharepointin uusi aloitussivu on myös loistava. Näen suosikkisivujeni muutokset yhdeltä sivulta ja pystyn etsimään dokumentteja koko sivuston laajuudelta.

Olen paljon liikenteessä päivän aikana ja silloin sähköposteihin vastaaminen tuntuu mahdottomalta. Ennen klo 7:ää olen kerennyt vastaamaan jokaiseen tarvittavaan sähköpostiin, mikä auttaa asiakasta ja helpottaa myös oman päiväni taakkaa. Muuten vastaamattomat meilit saattavat jäädä kummittelemaan, mikä haittaa luovaa työtä.

Parasta joustavassa työssä on se, että se kannustaa työntekoon. Kun on saanut oikeuden työskennellä lähes missä tahansa, on halu näyttää, että työt tulee myös tehdyksi. Hoidan kotona pienet ja ärsyttävätkin asiat piirun tarkasti. Nämä hommat saisivat minut toimistolla kiroamaan vain vieruskaverille, mutta nyt hoidan ne tehokkaasti. Tuntuu, että toimistolla ollessaan sortuu helposti vain pastan jauhantaan ja kotona toimii tehokkaasti.

Kun aamulla on toiminut tehokkaasti, vastannut meileihin ja saanut asiat etenemään, jää myös aikaa ajatella luovasti, mitä asiakas tarvitsee ja miten sen voi toteuttaa. Kello kahdelta kotona alkaa ”lasten sirkus”, mutta kuudelta aloitetun päivän jälkeen voin hyvillä mieliä siirtyä päivystystilaan.

Vapaa-aika on minulle tärkein asia elämässä, mutta oikeilla työvälineillä ja työtavoilla olen oppinut tykkäämään enemmän työstäni ja työn aiheuttama hektisyys on pienentynyt. Luulen, että työnantajanikin on tyytyväisempiä panokseeni.

 

Jyrki

Jyrki Puhakka

Asiantuntija

20.9.2016

Avainsanat:

Delveetätyöjoustava työluottamusmutkaton työtietokonetoimistotyöhyvinvointityöntekijätyövälineYammer

Kumppaneitamme
Helpdesk
0201 42 42 42

Helsinki

Vanha Talvitie 11 C 00580 Helsinki Katso kartta! 0201 424 200
Luethan rekisteriselosteemme ja tiedot evästeiden käytöstämme