Hel*etin puhelinmyyjät

27.9.2016

Taas vieras numero… vastaanko? No, menköön tämän kerran, siispä vastaan. Äh, ei olisi kannattanut, ihan turhanpäiväinen keskustelu, mikä ei johtanut yhtään mihinkään.

Myyntipäällikkömme Jussi kirjoitti blogissaan myyjän ajankäytön hallinnasta ja miksi meidän buukkauskumppanimme hoitaa hommaa hyvin. Jussi kirjoittaa täyttä asiaa prospektoinnista;

huolellinen valmistelu parantaa hitratea kummasti

Jatkan tätä aihetta, mutta ostajan näkövinkkelistä. Tiedän, että olen varmasti melkoisen hankala tapaus puhelinmyyntikohteeksi. Hyvin usein koen nämä yhteydenotot ajan haaskaamiseksi. En kuitenkaan aina. Ja kääntäen, kuinkahan paljon buukkauksessa hukataan aikaa, rahaa ja lopulta uutta kauppaa vaillinaisesti hoidettuun kontaktointiin, vaikka prospektointi itsessään olisi tehty hyvin?

Tässä muutama vinkki, miten saatat päästä puusta pidemmälle keskustelussa kanssani:

1. Tee ensin taustatyötä: selvitä mihin olet soittamassa ja miten tarjoamasi voisi hyödyttää edustamaani yritystä. Jos löydät jotain konkreettisesti hyödyllistä, osakkeesi paranevat. Mieti myös kenelle soitat. Et luonnollisesti tunne minua, mutta asemani tiedät. Sen perusteella voit ainakin tehdä valistuneita arvauksia.

2. Älä missään tapauksessa soita tuntemattomasta numerosta, jos haluat, että vastaan.

3. Valikoi tarkasti ensimmäiset sanasi. Sinulla on vain muutama sekunti aikaa tehdä vaikutus, jotta jaksan kuunnella. Älä hukkaa aikaa lässytykseen, silloin valitset tien, joka väistämättä päättyy seinään. Esittäydy jämäkästi, mutta älä yli-innokkaasti. Tunne palvelusi ja tunne tärkeimmät kilpailijasi ja niiden ominaisuudet. Älä kuitenkaan ylimyy, siitä jäät kiinni. Äläkä jää inttämään.

4. Harvoin buukkaan tapaamisia ilman ennakkomateriaalia. Siispä varaudu toimittamaan keskeisimmät hyödyt esim. sähköpostitse. Ei kotisivulinkkejä, kiitos. Toimita se heti puhelun jälkeen, älä viikon päästä.

5. Palaa asiaan sovitulla tavalla, on se sitten puhelu tai muu tapa.

6. Älä tuputa tapaamista. Jos koen asiasi hyödylliseksi, aikaa kyllä järjestyy, ei ehkä heti, mutta viimeistään sitten, kun asia on ajankohtainen.

Jos pelaat edellä mainitut kohdat oikein, saatat saada kohtaamisen kanssani aikaiseksi.

 

Pasi

Pasi Jalkanen

talouspäällikkö

27.9.2016

Avainsanat:

ajankäyttöasiakashankintab2bbookkauskommunikointikuuntelukylmäsoittomyyjämyyntiostajapuhelin

Kumppaneitamme
Helpdesk
0201 42 42 42

Helsinki

Vanha Talvitie 11 C 00580 Helsinki Katso kartta! 0201 424 200
Luethan rekisteriselosteemme ja tiedot evästeiden käytöstämme