Entä jos pomoa ei huomenna olekaan?

27.2.2017

Monessa yrityksessä, varsinkin yrittäjävetoisessa, valta ja vastuu on keskittynyt yhdelle ihmiselle. Tämä on mielestäni yrityksen heikko lenkki ja pahimmassa tapauksessa jopa tuhoisaa. Vastuun jakaminen voi alkuun olla henkisesti haastavaa, mutta se tuo mukanaan suuria asioita: oma jaksaminen paranee, stressi vähenee, muu johto on motivoitunutta, yritys perheen elättäjänä on varmemmalla pohjalla ja jos sen aika joskus on, yritys on helpommin myytävissä. Niin, ja sille perheelle sekä itselle jää enemmän aikaa.

NSF:ssä johto on ollut hajautettu jo 10 vuotta. Omistan yrityksen kokonaan, mutta olen halunnut yrityksen johtoon muitakin rautaisia ammattilaisia. Palvelutuotannosta vastaa tytäryhtiön toimitusjohtaja, taloudesta vastaa talouspäällikkö ja myynnistä vastaa myyntijohtaja. He myös istuvat itseni lisäksi yrityksen johtoryhmässä. Johtajien sparrauksesta ja hallituksen toiminnasta vastaa hallituksen puheenjohtaja. Nämä kaikki ovat siis palkattuja ammattilaisia.
Jokaisella on omat, selkeät vastuualueensa. Kaikki toki tietävät toistensa työtehtävistä paljonkin; ainakin pintapuolisesti. Jotta yrityksen toiminta ei vaarantuisi, jos joku ei tulekaan aamulla töihin,

”olemme laatineet yrityksen sisäisen toipumissuunnitelman”

Eli samankaltaisen, kuin laaditaan esimerkiksi palvelimien ja tietovarastojen osalta. Johtoryhmän jäsenten tärkeimmät työtehtävät on listattu ja kuvattu, työtehtävien alle on merkitty mitä sovellusta siihen mahdollisesti tarvitaan, mistä se on hankittu sekä mistä ja keneltä saa käytön tukea. Lisäksi on määritelty kuka hoitaa minkäkin tehtävän. Näin muut johtoryhmän jäsenet voivat ottaa puuttuvan henkilön tehtävät ja jakaa ne keskenään. Tämä koskee myös minua, yrityksen omistajaa ja toimitusjohtajaa.

NSF tuo hyvin pitkälti leivän perheeni pöytään. Tästä syystä olen varautunut yllättäviin tilanteisiin myös henkilökohtaisesti; koskaan kun ei tiedä tuleeko rekka kolmion takaa. Olen ottanut itselleni riittävän suuren henkivakuutuksen, jonka turvin perheeni pärjää hyvän tovin. Mielestäni henkivakuutus kannattaa mitoittaa niin, että sillä voi maksaa kaikki lainat ja vähintään vuoden elantokulut. Jos yrityksen johto on hajautettu esittämälläni tavalla, jatkuu myös osinkotuotto entisellä tasolla, koska yrityksen toiminta ei ole lamaantunut. Näiden asioiden lisäksi kerron yrityksen asioista säännöllisesti vaimolleni, joka tarpeen tullen tietäisi kenen kanssa alkaa sopia yrityksen asioista ja tuntisi yrityksen toimintatavat ja henkilökemiat.

Keskustelin työmatkalla erään yrittäjäkollegan kanssa näistä asioista. Hän kertoi, että hänen yrityksensä liikevaihdosta katoaisi 40 %, jos lentokone nyt tippuisi. Henkivakuutuskin oli jäänyt hankkimatta. Onnettomuuden sattuessa sekä yrityksen että perheen taloudellinen tilanne olisivat uhattuina. Kävimme asiasta mielenkiintoisen keskustelun ja mielenkiinnolla odotan seuraavaa tapaamistamme, jotta saan kuulla, onko asioille tehty jotain. Uskoisin, että on.

Näillä asioilla on tiukan paikan tullen valtava taloudellinen merkitys. Omasta mielestäni niillä on valtava taloudellinen merkitys joka päivä.

”Yrittäjän täytyy olla joissain asioissa paras, mutta kaikessa sitä ei voi olla”

Sen takia yrittäjän tärkein tehtävä tulee olla palkata itseään pätevämpiä ihmisiä oikeille paikoille. Näin pienenkin yrityksen johto voi olla todella ammattimainen ja sitä kautta luonnollisesti tuottava. Samaan taloudelliseen menestykseen on yksin aika vaikea päästä. Samoten, jos menee sorkkimaan joka asiaan, eikä anna vastuuhenkilöiden tehdä itsenäisiä päätöksiä, saa itselleen vain joukon kumileimasimia. Jos yrittäjä ei jonain päivänä sitten enää tulekaan töihin, aletaan yritystä johtaa periaatteella ”Mitähän Yrittäjä olisi tässä tilanteessa tehnyt?” Näin tapahtui mm. Walt Disney Companyssa sen jälkeen, kun Walt Disney kuoli. Yrityksen hallitus arvaili, mitä Walt olisi missäkin tilanteessa päättänyt ja ajoivat siten yhtiön konkurssin partaalle. Lopulta he päättivät alkaa tehdä itsenäisiä päätöksiä.

Näin jälkikäteen katsottuna aika viisas päätös.

Patrik Lampen

Patrik Lampén

27.2.2017

Avainsanat:

ajankäyttöjohtaminenluottamustyöntekijävastuuyrittäjä

Kumppaneitamme
Helpdesk
0201 42 42 42

Helsinki

Vanha Talvitie 11 C 00580 Helsinki Katso kartta! 0201 424 200
Luethan rekisteriselosteemme ja tiedot evästeiden käytöstämme